Friday 1 April 2011

Penyusuan Di Tempat Awam

Posted by mrs maryam at 21:18
Semasa first time kluar berjalan2 dgn si comel, SYARIF susahnye bile ada ketika nye dier merengek nak nak nen... Abahnye xbiasa dengan situsi 2 and che meow pun x tau mane na pi nyusu... Then trus cancel lak outing jadinya. Tapi setelah a few times keluar bertiga, abahnye da ble relax dan che meow pun dah bleh budget when he needs his nen.. dan yang penting, abahnye xkisah che meow menyusu di mane pun.. hehehe...
Ni che meow kutip tips dari blog http://www.sarakids.com/blog/?paged=2  sebagai pemberi semangat dan petunjuk untuk nyusukan baby di mane2 aje..

Terdapat beberapa tips yang boleh membantu anda yang masih ragu2 untuk menyusu di khalayak ramai:
1. Baby first. Jgn pedulikan org lain yang sibuk melihat anda. Kat mana2 pun anda, dgn siapa anda, when baby need her “candu”, dia mesti diutamakan dan org lain harus menghormatinya.
2. Tanamkan rasa yakin. Mom, u can. Ya, at first, mengerikan.  Ia akan jadi mudah. Practise makes perfect!
3. Pilih tempat yang ada ramai ibu bapa, kanak2 atau ibu2 lain yang turut menyusukan anaknya. Ini akan sgt menenangkan anda seperti berada di rumah sendiri sekaligus mempercepatkan refleks membebas (let down reflex).
4. Pakailah baju menyusu cardigan, shawl, nursing cover, poncho atau letakkan bayi didalam kain gendong (pouch).
5. Tetapkan kedudukan. Jika berada di restoran atau kafe, pilih kedudukan yang membelakangkan pelanggan lain. Ya, anda boleh menyusu baby tanpa disedari oleh org lain.
Tips2 lain:
~ Bawa air bersama ketika menyusu. Penyusuan boleh mendahagakan anda. Its good to drink a lot of water.
~ Berbual-bual dgn anak yang lebih tua, dan jgn fikirkan sangat tentang perasaan peribadi kita iaitu MALU – utamakan keperluan anak.
~ Tak perlu bawa warmer 2 in 1 atau pemanas susu ibu dan letakkan susu perahan dalam botol – bila anak bersama ibu, dia harus disusukan secara terus. Susu perahan hanyalah bila ibu bekerja atau berpisah sementara.
~ Pakai bra menyusu untuk memudahkan anda apabila menyusu. Ia juga dapat melancarkan pengaliran susu berbanding memakai bra jenis biasa.

Che meow

0 comments:

Post a Comment

Click! Tabung SYARIF

Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Happy Birthday tickers
 

m.e.o.w + i.n.g Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei | web hosting