Friday, 23 September 2011

Lampu Botol Solar

Posted by mrs maryam at 15:53 0 comments
A great GREEN IDEA to light a room without the use of electricity, using only a bottle, some water & some bleach




 


P/S : Pure Genius indeed ! 

Che meow

Wednesday, 7 September 2011

Duit Syiling Baru - 3rd Series

Posted by mrs maryam at 14:03 2 comments
 Jom tengok duit syiling malaysia yang terbaru. Agak Unik. Huhu...


Keunikan Malaysia
Duit Syiling Malaysia Siri Ketiga
Ciri-ciri unik yang mencorak budaya dan warisan negara menjadi sumber inspirasi dalam reka bentuk duit syiling Malaysia siri ketiga ini. Dengan tema 'Keunikan Malaysia', reka bentuk baharu duit syiling ini memaparkan motif-motif seni kraftangan tradisional dan keindahan flora dan fauna negara. Duit syiling ini menyerlahkan identiti kebangsaan Malaysia yang kaya dan pelbagai dengan begitu indah sekali.

Ciri-ciri Am
Bahagian hadapan setiap denominasi memaparkan motif berbeza, 14 titik untuk melambangkan 13 negeri dan Wilayah Persekutuan dan (kecuali duit syiling 50 sen) lima garis mendatar bagi menggambarkan prinsip-prinsip Rukun Negara.
Bahagian belakang duit syiling pula memaparkan motif Bunga Raya atau Rosa-sinensis, iaitu bunga kebangsaan Malaysia, tahun penempaan, nilai muka duit syiling dan perkataan 'BANK NEGARA MALAYSIA'. 

50 sen
Sulur Kacang
Motif sulur kacang pada duit syiling 50 sen amat terkenal kerana sering digunakan oleh para pengukir dalam seni ukiran kayu dan perak mereka. Kelembutan lingkaran dan juntaian pokok kacang tergambar dalam ukiran pada barang kemas, peti, dan juga pada bahagian-bahagian rumah kayu tradisional seperti muka pintu, bingkai tingkap serta panel kayu pada dinding rumah. Garisan halus pada latar belakang motif merupakan sebahagian daripada ciri keselamatan. 
 
20 sen
Bunga Melur
Bunga melur mendapat tempat yang istimewa dalam kebudayaan tiga kaum utama di Malaysia. Keharuman bunga ini menjadikannya sebagai satu elemen penting dalam majlis tradisional seperti majlis perkahwinan dan acara keagamaan. Motif bunga melur juga sering terdapat pada hasil kesenian dan pertukangan tangan tradisional seperti sulaman dan ukiran perak. Pada duit syiling 20 sen baharu ini, bunga melur dipaparkan dengan berlatarkan motif kain destar siga

10 sen
Motif Orang Asli
Orang Asli di Malaysia cukup terkenal dengan kemahiran seni anyaman daun-daun dan tumbuhan setempat untuk dijadikan perhiasan seperti hiasan kepala, selempang dan skirt yang dipakai di upacara dan majlis tradisional. Setiap kaum memiliki corak anyaman tersendiri yang lazimnya diilhamkan daripada sistem kepercayaan dan persekitaran mereka. Duit syiling 10 sen baharu mengabadikan seni warisan ini dalam bentuk corak anyaman unik suku kaum Mah Meri di Semenanjung Malaysia.

5 sen
Destar Siga
Kain destar siga merupakan sejenis tenunan kain asli suku kaum Kadazan Dusun di Sabah. Ia biasanya dijadikan sebagai hiasan kepala dalam majlis tradisi mereka. Kain hiasan kepala ini ditenun terutamanya dengan benang hitam dan diserikan dengan benang pelbagai warna bercorak geometri serta motif yang diilhamkan daripada flora dan fauna. Dengan berlatarkan motif sulur kacang, destar siga menjadi corak utama pada duit syiling 5 sen baharu.

P/S : Cantik atau tak is subjektif. Haha.

Credits to http://www.bnm.gov.my/microsites/2011/coins/00_overview_bm.htm

Che meow

Tuesday, 6 September 2011

Salam Aidilfitri 30.8.2011@ 1 Syawal 1432H

Posted by mrs maryam at 09:55 0 comments

Salam Aidilfitri kepada semua yang mengenali diri ini. Dipohon sepuluh jari kemaafan di atas segala salah silap, bahasa pertuturan dan perbuatan.

Raya kali ini adalah raya pertama bagi bermacam-macam permulaan dan penghabisan. Kami sekeluarga beraya di Terengganu. Seronok balik kampung, walaupun penat melayan karenah Syarif dan juga dapat bergosip dengan makcik-makcik. Huhu.

Inilah raya pertama tanpa emak tercinta di sisi. Memang terasa kami sekeluarga, dan juga adik-adik. Masing-masing buat-buat macam takde pape, tapi dalam hati memang rindu teramat dengan mak. Ini lah jugak raya pertama bertiga, dengan kehadiran si kecik Syarif yang menambat hati setiap orang dengan telatahnye. Inilah juga raya pertama dengan orang baru, mama tiri. Tok dan To'ki dapat jugak beraya dengan cicit pertamanye. Gambar je terlupa nak snap. Masing-masing malas nak berfoto tika raya kali ni. Mak dah takde. Haha. Kami still panggil mama tiri dengan gelaran makcik. Makcik perlu berusaha keras untuk dapat gelaran EMAK dari kami. Huhu.

Menu Raya Pertama : Nasi Dagang, Laksa Kuah Masak & Rendang Ayam, Nasi Kapik @ Impit (for my beloved husband)
Menu Raya Kedua : Nasi Dagang & Open House Umah Orang
Menu Raya Ketiga : Mee Goreng , Mee Hoon Goreng, Asam Gupal & Akok - Sambut menantu (event ayah & makcik)


Tema Raya Pertama : Purple
Tema Raya Kedua : Blue
Tema Raya Ketiga dan seterusnya : Caca Merba

P/S: Korang nye raya camne? Hopefully semua best & takde insiden-insiden yang bahaya berlaku.

Lastly, Selamat Hari Raya Maaf Zahir & Batin (SHRMZB)


Che meow

Click! Tabung SYARIF

 

m.e.o.w + i.n.g Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei | web hosting