Tuesday, 27 December 2011

7 Brilliant Quotes To Be Shared

Posted by mrs maryam at 13:23 0 comments

Wednesday, 16 November 2011

Test Speed Broadband Anda

Posted by mrs maryam at 05:46 1 comments

Mari cuba test power speed broadband anda di Speedtest . Ni la hasil ku dapat. Tak ble nak komplen because line di kawasan ni mmg susah nak dapat wooo... Plus tiang telekom pun da lama kena hanyut dek air sungai. Bersabar je la ye...



Che meow

Tuesday, 15 November 2011

Check How Fast Your Page Uploads

Posted by mrs maryam at 12:46 0 comments
I found a tool which can check your pages' loading time (including blogs) or see what’s slowing it down . Lets check it at Pingdom !


Che meow

Wednesday, 9 November 2011

Kera Menyerang

Posted by mrs maryam at 16:12 0 comments
Sepagi di rumah, kera-kera datang menyerang pokok kuini & rambutan di depan rumahku. 3x telah cuba ku halau kera2 tu. Kali ke-3 tu ketua nye muncul bersama koncu-koncunye. Geramnya kite tak terkata, tp apakan daya baik berdiam terus dari melawan. Dipanjat main-main depan rumah dengan selambanye dan juga memanjat-manjat tingkap dan bermain-main kat atap umah. Siap nak jenguk tengok isi umah. Tingkap pun trus ku tutup. Malas nak tengok kera-kera menyakitkan hati main chak.

P/S : Teringin merasa rambutan yang lebat berbuah depan rumah tu. Awal taun aritu habis dirembat dek kera. Sedihnye ;(

Note to ALL : Salam Aidiladha :)


Porch lepas diserang kera. Habis makanan kucing pun dirembat

Pokok rambutan No.1

Pokok rambutan No.2

Dalam proses untuk masak ;P~~

Che meow



Tuesday, 1 November 2011

Wordless TUESDAY 01-11-11

Posted by mrs maryam at 10:49 1 comments


Che meow

Thursday, 13 October 2011

DOA PENDINDING & PENGGERAK

Posted by mrs maryam at 01:51 0 comments
Assalamualaikum . . .

Ada satu doa yang pendek tetapi sangat besar manfaatnya sekiranya diamalkan dalam kehidupan seharian kita. Doa yang dimaksudkan seperti sabda Rasulullah s.a.w. seperti berikut;






Rasulullah s.a.w. mengajarkan kepada umatnya satu doa yang jika dibaca tiga kali di waktu pagi dan tiga kali di waktu petang maka akan terhindarlah kepada yang membacanya daripada segala kemudaratan disepanjang hari tersebut. Doa daripada hadis di atas adalah seperti berikut;






Mengikut kamus Dewan Bahasa Edisi Ketiga, ”Mudarat” membawa maksud seperti berikut;
  1. Tidak Beruntung, Menanggung Rugi
  2. Tidak Berhasil, Tidak Berjaya, Gagal
  3. Berbahaya
  4. Melarat, Bertambah Payah
Dengan itu jika kita amalkan doa yang tersebut di atas, insya’Allah kita akan terhindar daripada ”mudarat” yang disebutkan. Maka dengan itu faedahnya yang diperolehi ialah kita akan;
  1. Beruntung, Tidak Menanggung Rugi.
  2. Berhasil, Berjaya dan Tidak Gagal.
  3. Selamat dari bahaya.
  4. Tidak melarat, Menjadi Senang.
Keberuntungan beramal dengan doa ini
1. Terhindar Daripada Bahaya
Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din menamakan doa ini sebagai ”Ayat Pengerak” kerana dengan membaca doa ini boleh mengerakkan hati kita untuk meneruskan atau tidak bila hendak melakukan sesuatu kerja-kerja yang berbahaya. Tuan Guru memberikan petua bagaimana untuk beramal dengan doa ini seperti berikut;
  • Bila hendak memulakan perjalanan samaada perjalanan yang dekat ataupun jauh, mengembara ke tempat yang telah biasa ataupun yang belum pernah dikunjungi dan sebagainya atau untuk memulakan sesuatu pekerjaan yang mungkin biasa atau berisiko seperti masuk hutan untuk berburu, memancing, menyembelih binatang, bekerja di tempat pembinaan, dan seumpamanya, maka sebelum itu bacalah doa ini sebanyak tujuh kali. Insya’Allah, Allah s.w.t akan melindungi kita daripada segala bentuk kemudaratan, kejahatan dan bahaya yang mungkin ada di sekeliling kita.
  • Jika bacaan tersekat-sekat atau terlupa atau ketika sedang membaca ada gangguan seperti gangguan telepon berdering, gangguan daripada anak-anak, gangguan daripada rakan-rakan yang menyapa dan sebagainya yang menyebabkan kosentrasi bacaan terganggu, maka berehatlah dahulu. Jangan diteruskan perjalanan atau pekerjaan tersebut. Setelah berehat beberapa ketika, baca sekali lagi sehingga tujuh kali bacaan. Jika sekiranya bacaan tujuh kali itu lancar baru teruskan perjalanan atau pekerjaan tersebut. Jika diteruskan juga perjalanan atau pekerjaan sedangkan bacaannya tidak lancar, mengikut pengalaman Tuan Guru, kita boleh terkena dengan kemudaratan yang mungkin ada dihadapan kita.
Perlu diingatkan disini bahawa, insya’Allah kita boleh terlepas daripada kemudaratan yang dinamakan Qada’ Muaalaq iaitu ketentuan Allah yang boleh berubah dengan kita berusaha melalui berdoa kepada-Nya. Bagaimanapun jika ianya Qada’ Mubram iaitu ketentuan Allah yang tidak boleh berubah seperti mati maka kalau ajal telah tiba kita membaca doa ini seribu kali sekali pun pasti kita akan mati.
2. Terhindar Daripada Kemudaratan Makanan
Makanan dan minuman yang masuk ketubuh badan kita sebahagiannya mengandungi bahan kimia yang beracun. Racun tersebut tidak memberi kesan untuk jangkamasa pendek tetapi terbukti sebahagiannya memudaratkan tubuh badan untuk jangkamasa panjang. Penyakit yang begitu sinonim dewasa ini dalam masyarakat kita seperti kanser, diabetes, dan sebagainya adalah berpunca daripada makanan dan juga minuman. Untuk mengelakkan makanan yang kita makan membawa mudarat kepada tubuh badan adalah disarankan agar mengamalkan doa ini sekurang-kurangnya tiga kali sebelum menjamah apa sahaja makanan dan minuman. Insya’Allah dengan keberkatan membaca doa ini semua makanan dan minuman yang halal, yang dimakan dan diminum tidak memudaratkan tubuh badan kita.
3. Terhindar Daripada Sihir
Perbuatan belajar dan mengamalkan ilmu sihir hukumnya adalah syirik dan mereka yang syirik akan mendapat balasan laknat Allah s.w.t. dan mereka akan ditempatkan di dalam neraka selama-lamanya melainkan jika sempat bertaubat sebelum mati.
Kesan perbuatan sihir boleh terkena kepada sesiapa sahaja dengan izin Allah s.w.t. Ada sihir untuk tujuan kecantikan seperti memakai susuk dan kebanyakan amalan sihir adalah untuk tujuan khianat yang boleh memudaratkan seseorang dan sesetengahnya boleh membawa maut. Ada perbuatan sihir yang sememangnya ditujukan kepada seseorang kerana dorongan hasad dengki, dan ada juga yang terkena sihir dengan tidak disengajakan seperti secara tidak sengaja termakan makanan dan minuman yang mengandungi santau.
Pengalaman penulis berhenti makan dengan seorang sahabat di sebuah gerai makan. Gerai tersebut terletak di tepi jalanraya. Ketika hendak menjamah makanan, tiba-tiba pinggan kaca yang berisi nasi terbelah dua. Dalam peristiwa yang lain, sahabat penulis itu menceritakan dia pernah minum di sebuah restoran dimana gelas ditangannya pecah sebelum sempat sampai ke mulutnya. Kedua-dua kejadian ini berlaku kerana makanan dan minuman tersebut ada mengandungi sihir santau. Dia terhindar daripada mudarat sihir dengan berkat beramal dengan doa ini setiap kali sebelum menjamah makanan dan minuman.
Dalam hal yang lain pula, ada juga sihir digunakan untuk tujuan melariskan jualan makanan. Unsur-unsur bahan sihir tertentu dimasukkan ke dalam makanan yang menyebabkan sesiapa yang menjamah makanan tersebut akan merasakan masakan tersebut sungguh sedap. Dengan mengamalkan doa ini insyaAllah kita hanya akan merasa yg asal tanpa dipengaruhi faktor lain.
3. Terhindar Daripada Gangguan Makhluk Halus
Apabila kita pergi ke sesuatu tempat yang pada kebiasaannya tempat tersebut makhluk halus berkeliaran atau tinggal seperti di tepi tasek, di dalam hutan, di bangunan yang telah lama di tinggalkan dan sebagainya, maka kita terdedah kepada gangguan makhluk ini. Namun begitu jika kita beramal dengan doa ini insya’Allah mereka tidak berjaya untuk mengusik, manakut-nakutkan dan memudaratkan kita.
Satu perkara yang penting juga, apabila kita pulang ke rumah dari tempat yang disebutkan di atas, kadang kala makhluk itu akan mengekori kita dan masuk ke dalam rumah kita tanpa kita sedari. Jika kita mempunyai anak-anak kecil mereka mudah diganggu oleh makhluk ini, akibatnya anak kecil kita menangis tidak henti-henti. Untuk mengelakkan mereka masuk ke rumah kita, bacalah doa ini tiga kali kemudian ludah ke sebelah kiri sebelum kita masuk ke dalam rumah.
Di dalam hadis yang tersebut di atas, Rasulullah s.a.w. mengajarkan supaya membaca doa ini tiga kali, dengan itu mungkin kurang berkesan jika kita membacanya kurang daripada tiga.
Semoga artikel pendek ini memberi manfaat kepada yang membaca dan mengamalkannya, insya’Allah.
Credits to Darussyifa’

Che meow

Friday, 23 September 2011

Lampu Botol Solar

Posted by mrs maryam at 15:53 0 comments
A great GREEN IDEA to light a room without the use of electricity, using only a bottle, some water & some bleach




 


P/S : Pure Genius indeed ! 

Che meow

Wednesday, 7 September 2011

Duit Syiling Baru - 3rd Series

Posted by mrs maryam at 14:03 2 comments
 Jom tengok duit syiling malaysia yang terbaru. Agak Unik. Huhu...


Keunikan Malaysia
Duit Syiling Malaysia Siri Ketiga
Ciri-ciri unik yang mencorak budaya dan warisan negara menjadi sumber inspirasi dalam reka bentuk duit syiling Malaysia siri ketiga ini. Dengan tema 'Keunikan Malaysia', reka bentuk baharu duit syiling ini memaparkan motif-motif seni kraftangan tradisional dan keindahan flora dan fauna negara. Duit syiling ini menyerlahkan identiti kebangsaan Malaysia yang kaya dan pelbagai dengan begitu indah sekali.

Ciri-ciri Am
Bahagian hadapan setiap denominasi memaparkan motif berbeza, 14 titik untuk melambangkan 13 negeri dan Wilayah Persekutuan dan (kecuali duit syiling 50 sen) lima garis mendatar bagi menggambarkan prinsip-prinsip Rukun Negara.
Bahagian belakang duit syiling pula memaparkan motif Bunga Raya atau Rosa-sinensis, iaitu bunga kebangsaan Malaysia, tahun penempaan, nilai muka duit syiling dan perkataan 'BANK NEGARA MALAYSIA'. 

50 sen
Sulur Kacang
Motif sulur kacang pada duit syiling 50 sen amat terkenal kerana sering digunakan oleh para pengukir dalam seni ukiran kayu dan perak mereka. Kelembutan lingkaran dan juntaian pokok kacang tergambar dalam ukiran pada barang kemas, peti, dan juga pada bahagian-bahagian rumah kayu tradisional seperti muka pintu, bingkai tingkap serta panel kayu pada dinding rumah. Garisan halus pada latar belakang motif merupakan sebahagian daripada ciri keselamatan. 
 
20 sen
Bunga Melur
Bunga melur mendapat tempat yang istimewa dalam kebudayaan tiga kaum utama di Malaysia. Keharuman bunga ini menjadikannya sebagai satu elemen penting dalam majlis tradisional seperti majlis perkahwinan dan acara keagamaan. Motif bunga melur juga sering terdapat pada hasil kesenian dan pertukangan tangan tradisional seperti sulaman dan ukiran perak. Pada duit syiling 20 sen baharu ini, bunga melur dipaparkan dengan berlatarkan motif kain destar siga

10 sen
Motif Orang Asli
Orang Asli di Malaysia cukup terkenal dengan kemahiran seni anyaman daun-daun dan tumbuhan setempat untuk dijadikan perhiasan seperti hiasan kepala, selempang dan skirt yang dipakai di upacara dan majlis tradisional. Setiap kaum memiliki corak anyaman tersendiri yang lazimnya diilhamkan daripada sistem kepercayaan dan persekitaran mereka. Duit syiling 10 sen baharu mengabadikan seni warisan ini dalam bentuk corak anyaman unik suku kaum Mah Meri di Semenanjung Malaysia.

5 sen
Destar Siga
Kain destar siga merupakan sejenis tenunan kain asli suku kaum Kadazan Dusun di Sabah. Ia biasanya dijadikan sebagai hiasan kepala dalam majlis tradisi mereka. Kain hiasan kepala ini ditenun terutamanya dengan benang hitam dan diserikan dengan benang pelbagai warna bercorak geometri serta motif yang diilhamkan daripada flora dan fauna. Dengan berlatarkan motif sulur kacang, destar siga menjadi corak utama pada duit syiling 5 sen baharu.

P/S : Cantik atau tak is subjektif. Haha.

Credits to http://www.bnm.gov.my/microsites/2011/coins/00_overview_bm.htm

Che meow

Tuesday, 6 September 2011

Salam Aidilfitri 30.8.2011@ 1 Syawal 1432H

Posted by mrs maryam at 09:55 0 comments

Salam Aidilfitri kepada semua yang mengenali diri ini. Dipohon sepuluh jari kemaafan di atas segala salah silap, bahasa pertuturan dan perbuatan.

Raya kali ini adalah raya pertama bagi bermacam-macam permulaan dan penghabisan. Kami sekeluarga beraya di Terengganu. Seronok balik kampung, walaupun penat melayan karenah Syarif dan juga dapat bergosip dengan makcik-makcik. Huhu.

Inilah raya pertama tanpa emak tercinta di sisi. Memang terasa kami sekeluarga, dan juga adik-adik. Masing-masing buat-buat macam takde pape, tapi dalam hati memang rindu teramat dengan mak. Ini lah jugak raya pertama bertiga, dengan kehadiran si kecik Syarif yang menambat hati setiap orang dengan telatahnye. Inilah juga raya pertama dengan orang baru, mama tiri. Tok dan To'ki dapat jugak beraya dengan cicit pertamanye. Gambar je terlupa nak snap. Masing-masing malas nak berfoto tika raya kali ni. Mak dah takde. Haha. Kami still panggil mama tiri dengan gelaran makcik. Makcik perlu berusaha keras untuk dapat gelaran EMAK dari kami. Huhu.

Menu Raya Pertama : Nasi Dagang, Laksa Kuah Masak & Rendang Ayam, Nasi Kapik @ Impit (for my beloved husband)
Menu Raya Kedua : Nasi Dagang & Open House Umah Orang
Menu Raya Ketiga : Mee Goreng , Mee Hoon Goreng, Asam Gupal & Akok - Sambut menantu (event ayah & makcik)


Tema Raya Pertama : Purple
Tema Raya Kedua : Blue
Tema Raya Ketiga dan seterusnya : Caca Merba

P/S: Korang nye raya camne? Hopefully semua best & takde insiden-insiden yang bahaya berlaku.

Lastly, Selamat Hari Raya Maaf Zahir & Batin (SHRMZB)


Che meow

Monday, 1 August 2011

Salam Ramadhan yang penuh keberkatan

Posted by mrs maryam at 12:52 1 comments

Assalamualaikum  w.b.r.t ;)
Selamat Berpuasa to all. Mohon ampun & maaf atas segala kekasaran bahasa & keterlanjuran perbuatan. Semoga Ramadhan kali ini membawa keinsafan untuk melakukan ibadah dengan penuh ketenangan & kesyukuran serta mendapat keberkatan Ilahi. InsyaAllah.





Jom berpuasa 6 hari Syawal selepas 1 Ramadhan!


Amalan sunat diberi pahala fardhu dan fardhu diganda 70 kali.
“ Menunaikan yang sunat diberi balasan pahala fardu dan amal fardu diberi balasan 70 kali ganda. Sebagai contoh solat Jumaat, sekiranya ada 5 kali Jumaat pada bulan itu, maka 5 x 70 = 350 Jumaat di luar Ramadhan, bersamaan 7 tahun solat jumaat. Pahala solat Jumaat sama dengan pahala haji bagi orang miskin yang tidak mampu mengerjakan haji. Solat Jumaat pada minggu akhir Ramadhan adalah solat Jumaat yang istimewa. Qadha solat fardhu juga diberi 70 kali ganda pahala. Sedekah RM1 dalam bulan Ramadhan adalah sama dengan RM70 di luar Ramadhan.
“Daripada Salman r.a. ia berkata: Telah berkhutbah Rasulullah S.A.W. pada hari terakhir bulan Syaaban dan sabdanya:- Wahai manusia sesungguhnya telah datang kepada kamu satu bulan yang agung lagi penuh keberkatan (bulan Ramadhan) iaitu bulan yang ada padanya satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan, bulan yang Allah jadikan berpuasa padanya suatu kewajipan dan berqiamullail (beribadat pada malam-malamnya) sebagai amalan sunat. Sesiapa yang mendekatkan dirinya kepada Allah pada bulan itu dengan melakukan amalan kebajikan (amalan sunat) maka ia mendapat pahala seperti melaksanakan perintah yang wajib dan sesiapa yang melakukan suatu amalan yang wajib pada bulan Ramadhan maka ia mendapat pahala seperti orang yang melakukan tujuh puluh (70) amalan fardhu.”.
Dari Abu Hurairah r.a., dari Nabi Muhammad s.a.w., sabdanya: “Apabila bermula malam yang pertama dari bulan Ramadhan .. menyerulah malaikat, katanya: “Wahai orang-orang yang mahukan kebaikan! Tampillah mengerjakannya dan wahai orang-orang yang hendak melakukan kejahatan! Berhentilah dari meneruskannya; (ketahuilah), Allah Taala banyak membebaskan orang-orang yang dijanjikan dengan neraka – daripada memasukinya”. Seruan dan keampunan yang demikian, diberikan pada tiap-tiap malam (dalam bulan Ramadhan).” (Riwayat Tirmizi dan Nasa’i)


Che meow

Sunday, 24 July 2011

Birth Date Ikut Hijrah

Posted by mrs maryam at 09:07 0 comments
Assalamualaikum wbrt

Kekadang kite tertanye2 time kite lahir tu kalo ikut kalender islam or Hijrah berapa aribulan ek...
Bulan Ramadhan ke kite lahir or mungkin time raya...
Untuk check tarikh masehi ke hijrah, anda CLICK sini...

Che meow

Thursday, 21 July 2011

BEN ASHAARI CARI BLOGGER BARU JER

Posted by mrs maryam at 16:07 15 comments















Jika anda blogger baru, jom join segmen ini dan click di SINI atau click header di atas
 But tarikh tutupnye HARINI jam 9.00 malam. So cepatlah post this segmen.
P/S: cam menarik orang ramai je.. Huhu ;P
Che meow


WHI hari ini : Benarkah susu ibu boleh tercemar

Posted by mrs maryam at 10:11 1 comments
Tajuk WHI hari ini adalah : Benarkah susu ibu boleh tercemar?
Panel jemputan: Dr. Norashikin Muhd Fuad- Pakar O&G Hospital Sungai Buloh
                         Pn. Kamariah bt Mohd Alwi - lactation Consultant
                         Dynaz - celebrity dan owner DNA

 
Ibu cuba catat apa yang ibu ingat (sebab time on air tadi, fawwaz nak menyusu pulak, so, ibu cuba gunakan kapasiti hard drive otak ibu ni untuk recall balik isi kandungan topik WHI tadi.

antara soalan yang dikemukakan..

Adakah susu ibu boleh tercemar?
Susu ibu kalau tercemar pun sangat minima.
Ini kerana susu ibu adalah susu HIDUP, manakala susu formula adalah susu mati.
Maknanya dalam susu ibu ada antiviral, antifungal dan antibakteria yang akan melawan viral, bakteria dan fungal dari luar. Even susu ibu kalau dibiarkan tidak bertutup pun, boleh bertahan lama..

Ubat-ubat yang boleh menyebabkan susu tercemar..
Dr. Norashikin menyatakan bahawa ubatan dalam kemoterapi sahaja boleh memberi kesan kepada susu ibu.. ubatan yang lain tidak memberi kesan kepada susu ibu. Ini kerana setiap apa yang dimakan untuk ibu akan ditapis sebelum disalurkan kepada susu ibu. So, kalau demam, selesema, takde masalah untuk ambil ubat-ubatan.

Payudara adalah steril
Pn Kamariah menjelaskan bahawa payudara adalah tempat paling steril. Disebabkan itu semua ibu digalakkan untuk menyusu secara terus dari payudara setaip kali bersama bayi. Ini kerana, 'askar-askar' dalam susu ibu aktif jika keluar dari payudara.. so askar-askar itu akan memberi pertahanan kepada sistem tubuh bayi.
Ini berbeza bila susu yang disimpan. Askar2 tersebut akan tidur dalam suhu yang rendah, bila dipanaskan, mereka perlu berlawan dengan bakteria2 yang telah muncul dalam susu ibu. Namun begitu bakteria itu tidaklah memberi kesan kepada bayi kerana askar2 dalam susu ibu sedang berperang dengan bakteria tersebut (yang ni ibu qouote kata2 Pn Kamariah time kursus MBfPC hari tu)

Susu ibu basi?
Susu ibu tidak akan basi. Susu ibu tidak akan bertukar jadi keju (kata puan Kamariah lagi)..
Susu ibu hanya akan tercemar jika semasa memerah ibu tidak mencuci tangan dengan sempurna, bekas yang digunakan adalah tercemar. maka, tercemarlah susu tersebut.

Susu ibu pelbagai rasa..
Susu ibu mempunyai rasa yang berbeza-beza. Ia mengikut menu ibu pada hari tersebut. Kalau ibu makan durian, baby pun akan merasa susu durian,. kalau ibu makan petai, susu pun akan berperisa petai.
Sebenarnya itulah uniknya susu ibu, kerana bayi yang menyusu susu ibu telah bersedia dengan pelbagai rasa sebelum memulakan solid food. Maka bayi yang menyusu selalunya tidak memilih makan sebab dari baby lagi telah diperkenalkan dengan pelbagai perisa.
Kenyataan ini disahkan oleh Dyna kerana anaknya Khyra, tidak memilih makanan. Dia makan apa yang orang lain makan.

Susu ibu boleh bertukar warna
Betul! Ikut apa yang ibu makan. Kalau hari tu ibu banyak makan sayur hijau. warna susu pun berwarna kehijauan gitu.

Nak kuruskan badan.. BF saja
Pengakuan dari Dynaz.. Sebab setiap kali kawan dia tnaya macam mana dia boleh kuruskan badan dengan cepat.. jawapan dia 1 jer : menyusulah anak anda.
Dan suka sangat dengar Dynaz bercerita tentang dunia BF dia, macam mana Khayra appreciate susunya, bonding yang diceritakan sangat jujur.

Majikan perlu bagi sokongan
Sebelum menutup tirai Dr. Norashikin menyeru kepada semua majikan agar menyokong penyusuan susu ibu.. Ini kerana ia boleh meningkatkan mutu kerja pekerja kerana kurang mengambil cuti disebabkan anak jarang sakit. Selain itu beliau juga menyeru agar para majikan boleh menyediakan tempat khas dan juga 2nd hand fridge untuk pekerja yang menyusukan anak.


Selain daripada itu Dynaz juga ada bercerita tentang cara-cara untuk handle EBM.. Dia menggunakan cooler bag dan icepack yang tahan sehingga 16jam. Dan dia juga menyatakan sebagai seorang selebriti dia rasa amat bertanggungjawab untuk sebarkan maklumat tentang Bf. Dia juga berharap agar BF akan menjadi satu trend kepada ibu-ibu. Bila dah jadi trend, semua orang akan memilih untuk BF. 

Ibu - ibu boleh tengok dekat tonton ye ^_^
tonton-home-shows-lifestyle-wanita hari ini 2011-episode 141 - Wanita Hari Ini 2011 - Episode 141

Credits Hana

Che meow

Tuesday, 19 July 2011

Ujian Kederasan Menaip

Posted by mrs maryam at 10:01 3 comments
Harini Che Meow Meow nak buat ujian sendirian berhad on ujian kederasan menaip. Na isi borang jawatan kerja pembantu tadbir. Tho' Che Meow ni ada degree tapi untuk dapatkan kerja tetap kerajaan or badan berkanun, Che Meow tak memilih jawatan. Dah bosan dengan kerjaya sekarang yang mungkin memakan masa lebih bekerja dari dapat melayan anak & HB if masuk swasta balik.

Jom buat ujian di sini Malaysian Typing Speed Test

Game menguji skill menaip pun ada di Typershark

Kedudukan tangan perlu dihafal begini, so dapatlah kite menaip dengan laju... Hehehe...
Selamat mencuba!

Che meow



Thursday, 14 July 2011

Jawatan Kosong (Sangat rugi kalau anda tak mohon)

Posted by mrs maryam at 12:21 2 comments


Che meow

Wednesday, 13 July 2011

SEGMEN KENALI BLOGGER SPORTING :)

Posted by mrs maryam at 16:29 0 comments


Jom join segmen TIA.. Hehehe... macam seronok je ;P

Jantina : perempuan
Umur : 29
Status (Bujang, Bertunang, Berkahwin atau yang sewaktu dengannya)
: berkahwin =)
Tempat tinggal (Bagitau negeri cukup!) : selangor

Salam perkenalan semua!!! Anda plak macamana???!!!

Che meow

Tuesday, 12 July 2011

Giveaway my first stripe clutch! @ Mama Zara

Posted by mrs maryam at 11:46 0 comments
Click HERE to join
Due date is on 16 July 2011

Che meow

Monday, 11 July 2011

Child ID Cards

Posted by mrs maryam at 16:25 0 comments
Free PDF Downloads @ justsomethingimade 



You can download the free child ID PDF files HERE and HERE.


P/S : A great ID card to be put at your childs bag before sending him/her to the pengasuh or taska or tadika


Che meow

Conversion Table For Cooking

Posted by mrs maryam at 13:57 0 comments
A table useful for all cookers out there ;P


U.S. CUPS TO GRAMS
All-Purpose Flour and Confectioners' Sugar1/8 cup = 15 grams
1/4 cup = 30 grams
1/3 cup = 40 grams
3/8 cup = 45 grams
1/2 cup = 60 grams
5/8 cup = 70 grams
2/3 cup = 75 grams
3/4 cup = 85 grams
7/8 cup = 100 grams
1 cup = 110 grams
Flaked Coconut1/8 cup = 10 grams
1/4 cup = 20 grams
1/3 cup = 25 grams
3/8 cup = 30 grams
1/2 cup = 40 grams
5/8 cup = 45 grams
2/3 cup = 50 grams
3/4 cup = 60 grams
7/8 cup = 65 grams
1 cup = 75 grams
Brown Sugar1/8 cup = 25 grams
1/4 cup = 50 grams
1/3 cup = 65 grams
3/8 cup = 75 grams
1/2 cup = 100 grams
5/8 cup = 125 grams
2/3 cup = 135 grams
3/4 cup = 150 grams
7/8 cup = 175 grams
1 cup = 200 grams
Granulated Sugar1/8 cup = 30 grams
1/4 cup = 55 grams
1/3 cup = 75 grams
3/8 cup = 85 grams
1/2 cup = 115 grams
5/8 cup = 140 grams
2/3 cup = 150 grams
3/4 cup = 170 grams
7/8 cup = 200 grams
1 cup = 225 grams
Butter or Margarine1/8 cup = 30 grams
1/4 cup = 55 grams
1/3 cup = 75 grams
3/8 cup = 85 grams
1/2 cup = 115 grams
5/8 cup = 140 grams
2/3 cup = 150 grams
3/4 cup = 170 grams
7/8 cup = 200 grams
1 cup = 225 grams
Grated Coconut1/8 cup = 10 grams
1/4 cup = 25 grams
1/3 cup = 35 grams
3/8 cup = 40 grams
1/2 cup = 50 grams
5/8 cup = 60 grams
2/3 cup = 65 grams
3/4 cup = 75 grams
7/8 cup = 85 grams
1 cup = 100 grams
Cake Flour1/8 cup = 10 grams
1/4 cup = 20 grams
1/3 cup = 25 grams
3/8 cup = 30 grams
1/2 cup = 50 grams
5/8 cup = 60 grams
2/3 cup = 65 grams
3/4 cup = 70 grams
7/8 cup = 85 grams
1 cup = 95 grams
Ground Almonds1/8 cup = 20 grams
1/4 cup = 40 grams
1/3 cup = 55 grams
3/8 cup = 65 grams
1/2 cup = 85 grams
5/8 cup = 105 grams
2/3 cup = 110 grams
3/4 cup = 130 grams
7/8 cup = 150 grams
1 cup = 170 grams
Cocoa1/8 cup = 15 grams
1/4 cup = 30 grams
1/3 cup = 40 grams
3/8 cup = 45 grams
1/2 cup = 60 grams
5/8 cup = 70 grams
2/3 cup = 75 grams
3/4 cup = 85 grams
7/8 cup = 100 grams
1 cup = 125 grams
Slivered Almonds1/8 cup = 10 grams
1/4 cup = 20 grams
1/3 cup = 25 grams
3/8 cup = 30 grams
1/2 cup = 40 grams
5/8 cup = 50 grams
2/3 cup = 55 grams
3/4 cup = 60 grams
7/8 cup = 70 grams
1 cup = 80 grams

U.S. EQUIVALENTS

METRIC

Dash

less than 1/8 teaspoon

1 teaspoon

60 drops

1 1/3 fluid grams

5 ml.

1 tablespoon

3 teaspoons

4 fluid grams

15 ml.

2 tablespoons

1 fluid ounce

30 ml.

4 tablespoons

1/4 cup

60 ml.

5 1/3 tablespoons

1/3 cup

80 ml.

6 tablespoons

3/8 cup

90 ml.

8 tablespoons

1/2 cup

120 ml.

10 2/3 tablespoons

2/3 cup



160 ml.

12 tablespoons

3/4 cup



180 ml.

16 tablespoons

1 cup or 8 ounces



240 ml.

1 cup

1/2 pint or 8 fluid ounces



240 ml. or .236 liter (1/4 liter)

2 cups

1 pint



480 ml.

1 pint

16 ounces



480 ml. or .473 liter

4 1/3 cups

1 quart 2 ounces



1 liter (1,000 milliliters)

1 quart

2 pints

960 ml. or .946 liter

2.1 pints

1.05 quarts or .26 gallons

1 liter

2 quarts

1/2 gallon

4 quarts

1 gallon

3.785 liters

.035 ounces

1 gram

2.205 pounds

1 kilogram

1 ounce

16 drams

28 grams

1 pound (16 ounces)

453.6 grams

1 pound (2 cups liquid)

2.20 pounds

1 kilo

LINEAR LENGTH

CENTIMETERS

1 inch
1 foot
1 yard
1 meter

2.54 centimeters
30.48 centimeters
91.44 centimeters
39.37 inches

LIQUID MEASURE

MILLILITERS

1/4 teaspoon
1/2 teaspoon
3/4 teaspoon
1 teaspoon
1 1/4 teaspoons
1 1/2 teaspoons
1 3/4 teaspoons
2 teaspoons
1 tablespoon
2 tablespoons

1.25 ml
2.5 ml
3.75 ml
5.0 ml
6.25 ml
7.5 ml
8.75 ml
10.0 ml
15.0 ml
30 ml



LITERS

1/4 cup
1/2 cup
3/4 cup
1 cup
1 1/4 cups
1 1/2 cups
2 cups
2 1/2 cups
3 cups
3 1/2 cups
4 cups
4 1/2 cups
5 cups
5 1/2 cups

0.061
0.121
0.181
0.241
.31
0.361
0.481
0.61
0.721
0.841
0.961
1.08
1.21
1.321
Che meow

Click! Tabung SYARIF

 

m.e.o.w + i.n.g Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei | web hosting